Sister Deborah / Scholastique Mukasonga

Livre

Mukasonga, Scholastique. Auteur

Edité par Gallimard. Paris - 2022

Dans les années 1930, tandis que le christianisme se répand en Afrique de l'Est, Sister Deborah annonce l'arrivée imminente du messie, incarné en femme noire. Elle disparaît avant de réapparaître à Nairobi où elle est brûlée vive au cours d'émeutes anti-sorcellerie. Miss Jewels, une enfant qu'elle a autrefois guérie devenue une brillante universitaire, enquête sur les circonstances de sa mort. ©Electre 2022

Autres documents dans la collection «Blanche»

Type de document
Fictions Adultes
Langue
français
Description physique
1 vol. (145 p.) ; 21 x 14 cm
année de publication
2022
Collection
Blanche
Cote(s)
  • R MUK
Sections
Apostrophe Adultes
ISBN
978-2-07-299668-9
EAN
9782072996689
Numéro du document
9782072996689
Popularité
Document emprunté 1 fois ces 6 derniers mois
Sujets
1 exemplaire disponible

Plus d'infos

Se procurer le document

Les conditions de réservation ont été modifiées : il vous est maintenant possible de réserver des documents disponibles.
La réservation de document indisponible (en prêt) reste toujours possible.

Merci d'attendre d'être notifié par email ou par courrier pour venir chercher votre réservation.

Pour réserver un exemplaire, il est nécessaire d'être authentifié. Les réservations dépendent de votre abonnement en cours.

Vidéo - 2013 - Un p'tit gars de Ménilmontant / film réalisé par Alain Minier

Disponible à Médiathèque L'Apostrophe

Musique & Cinéma | F MIN Policier | DVD Fiction | En rayon

Suggestions

Du même auteur

La Femme aux pieds nus / Scholastique Mukasonga | Mukasonga, Scholastique. Auteur

La Femme aux pieds nus / Scholastique Mukason...

Livre | Mukasonga, Scholastique. Auteur | 2008

Un livre écrit en la mémoire de la mère de l'auteure, Stéfania, une marieuse réputée, massacrée par les Hutu. Chaque chapitre est consacré à un sujet bien précis : le sorgho, les petits remèdes maison, le pain, le mariage de son f...


Sujet(s) : Rwanda

Cote(s) : R MUK

Localisation : Apostrophe Adultes

Emplacement : Adultes 5e étage

Coeur tambour / Scholastique Mukasonga | Mukasonga, Scholastique. Auteur

Coeur tambour / Scholastique Mukasonga

Livre | Mukasonga, Scholastique. Auteur | 2016

Du Rwanda à la Caraïbe et à l'Amérique, ce roman, qui a pour toile de fond les mystères, les initiations et la naissance de la musique des Nyabinghi, évoque le crime fondateur de ce peuple rasta, celui de la diva Kitami, surnommée...

Cote(s) : R MUK

Localisation : Apostrophe Adultes

Emplacement : Adultes 5e étage

Notre-Dame du Nil / Scholastique Mukasonga | Mukasonga, Scholastique. Auteur

Notre-Dame du Nil / Scholastique Mukasonga

Livre | Mukasonga, Scholastique. Auteur | 2012

Au Rwanda, un lycée de jeunes filles perché sur la crête Congo-Nil. Les familles espèrent que, dans ce havre isolé, leurs filles parviendront vierges au mariage négocié pour elles dans l'intérêt du lignage. Prélude au génocide rwa...


Sujet(s) : Afrique
Sujet(s) : Rwanda

Cote(s) : R MUK

Localisation : Apostrophe Adultes

Emplacement : Adultes 5e étage

Ceux qui ont emprunté ont aussi emprunté

Et ils dansaient le dimanche / Paola Pigani | Pigani, Paola (1963-....). Auteur

Et ils dansaient le dimanche / Paola Pigani

Livre | Pigani, Paola (1963-....). Auteur | 2021

En 1929, fuyant une Hongrie sans avenir, Szonja arrive à Lyon où elle trouve un emploi dans la production de viscose, qui bat son plein. Postée plus de dix heures par jour à l'atelier, elle résiste grâce à Elsa, qui l'introduit da...


Sujet(s) : immigration
Sujet(s) : classe ouvrière

Cote(s) : R PIG

Localisation : Apostrophe Adultes

Emplacement : Adultes 5e étage

En savoir plus

Biographie

Arvo Pärt, né à Paide (Estonie) le 11 septembre 1935, est un compositeur de musique contemporaine. Il est associé au mouvement de musique minimaliste qui s'est formé dans les années 1970. Sa musique est épurée, d'inspiration profondément religieuse, qualifiée par certains de postmoderne, Ses œuvres ont été jouées dans le monde entier et ont donné lieu à plus de 80 disques compact : « Je pourrais comparer ma musique à une lumière blanche dans laquelle sont contenues toutes les lumières. Seul un prisme peut dissocier ces couleurs et les rendre visibles : ce prisme pourrait être l'esprit de l'auditeur » - (Arvo PART). Arvo Pärt was born in Paide, Estonia, a small town near Tallinn, the country's capital, on 11 September 1935. In 1944, Estonia saw the occupation of the Soviet Union, which would last for over 50 years, and would have a profound effect on his life and music. His musical studies began in 1954 at the Tallinn Music Secondary School, interrupted less than a year later while he fulfilled his National Service obligation as oboist and side-drummer in an army band. He returned to Middle School for a year before joining the Tallinn Conservatory in 1957, where his composition teacher was Professor Heino Eller. Pärt started work as a recording engineer with Estonian Radio, wrote music for the stage and received numerous commissions for film scores so that, by the time he graduated from the Conservatory in 1963, he could already be considered a professional composer. A year before leaving, he won first prize in the All-Union Young Composers' Competition for a children's cantata, Our Garden, and an oratorio, Stride of the World. Living in the old Soviet Union, Pärt had little access to what was happening in contemporary Western music but, despite such isolation, the early 1960s in Estonia saw many new methods of composition being brought into use and Pärt was at the fore front. His Nekrolog was the first Estonian composition to employ serial technique. He continued with serialism through to the mid 60s in pieces such as the Symphony No. 1, Symphony No. 2 and Perpetuum Mobile, but ultimately tired of its rigours and moved on to experiment, in works such as Collage über BACH, with collage techniques. Official judgement of Pärt's music veered between extremes, with certain works being praised and others, like the Credo of 1968, being banned. This would prove to be the last of his collage pieces and after its composition, Pärt chose to enter the first of several periods of contemplative silence, also using the time to study French and Franco-Flemish choral music from the 14th to 16th centuries: Machaut, Ockeghem, Obrecht, Josquin. At the very beginning of the 1970s, he wrote a few transitional compositions in the spirit of early European polyphony, like his Symphony No. 3 from 1971. Pärt turned again to self-imposed silence, but re-emerged in 1976 after a transformation so radical as to make his previous music almost unrecognisable as that of the same composer. The technique he invented, or discovered, and to which he has remained loyal, practically without exception, he calls "tintinnabuli" (from the Latin, little bells), which he describes thus: "I have discovered that it is enough when a single note is beautifully played. This one note, or a silent beat, or a moment of silence, comforts me. I work with very few elements —with one voice, two voices. I build with primitive materials —with the triad, with one specific tonality. The three notes of a triad are like bells and that is why I call it tintinnabulation." The basic guiding principle behind tintinnabulation of composing two simultaneous voices as one line —one voice moving stepwise from and to a central pitch, first up then down, and the other sounding the notes of the triad— made its first public appearance in the short piano piece, Für Alina. Having found his voice, there was a subsequent rush of new works and three of the 1977 pieces —Fratres, Cantus in Memoriam Benjamin Britten and Tabula Rasa— are still amongst his most highly regarded. As Pärt's music began to be performed in the west and he continued to struggle against Soviet officialdom, his frustration ultimately forced him, his wife Nora and their two sons, to emigrate in 1980. They never made it to their intended destination of Israel but, with the assistance of his publisher in the West, settled firstly in Vienna, where he took Austrian citizenship. One year later, with a scholarship from the German Academic Exchange, he moved to West Berlin where he still lives. Since leaving Estonia, Pärt has concentrated on setting religious texts, which have proved popular with choirs and ensembles around the world. Among his champions in the West have been Manfred Eicher's ECM Records who released the first recordings of Pärt's music outside the Soviet bloc, Paul Hillier's Hilliard Ensemble who have premiered several of the vocal works and Neeme Järvi, a long time collaborator of Pärt who conducted the premiere of Credo in Tallinn in 1968 and has, as well as recording the tintinnabuli pieces, introduced Pärt's earlier compositions through performances and recordings. Pärt's achievements were honoured in his 61st year by his election to the American Academy of Arts and Letters. He was nominated as 14th International Composer for the year 2000 by the Royal Academy of Music in London. In May 2003, he also received the "Contemporary Music Award" at the Classical Brit Awards ceremony at the Royal Albert Hall in London. (october 2009) Read more on Last.fm. User-contributed text is available under the Creative Commons By-SA License; additional terms may apply.

Artistes similaires

Avis

Avis des lecteurs

  • LE MESSIE EST NOIR ET SERAIT UNE FEMME 5/5

    Des évangélistes noirs américains séduisent les femmes rwandaises avec les messages de libération et c'est surtout Soeur DÉBORAH qui annonce la venue immédiate d'une Messie noire. Sa fille devenue universitaire repart sur ses traces. Brillant.

    M. LOTOUX François - Le 21 janvier 2023 à 15:11